18 Kasım 2007

Ben de yazarım Facebook hakkında, ne var ki!

Bir Facebook furyası aldı başını gitmekte. İnternet gündemini, hatta ülke gündemini doldurmaya başladı bu Facebook haberleri, Facebook komplo teorileri. Facebook hakkında bir şeyler karalamayan köşe yazarı, blog sahibi kalmadı. Ben de bir Cevval Portakal olarak konuya değinmek istedim.
Bu yazılanların genelinde cevap aranan sorular şunlar;
"Facebook insanları asosyal mi yapıyor, yoksa sosyal mi?"
"Facebook dünya nüfusunun kimlik bilgilerini topladı, günü gelince bu bilgileri bize gerilerden itekler mi?"
"Facebook özel hayatı çükertiyor mu?"
"Pezevenk Facebook reklam şirketine pazarlayacakmış bizi, sonumuz ne olacak?"

Ben de buradan söyleme gereği duydum ki, saçmalamayın allasen! Ne diyonuz yavrum ya, altüstü bi site işte lan nedir bu evham.

"Facebook insanları asosyal mi yapıyormuymuş. Millet önceden parklarda geziyordu şimdi Facebook çıktı, manyadı hepsi. Oldu anasını satıyım. İnternet dediğin sonsuz boşluk, Facebook'tan önce de sonsuz boşluktu, ne arasan vardı. Misal ben 36k modem ile de manyamıştım. Hiç gerek duymadım manyamak için dünya insanlarının çeteresini tutan bir siteye. mirc vardı, ne bileyim icq vardı mesela, herkesin icq numarası 3 haneli olan bir arkadaşı vardı(belki de bütün arkadaşlarım ile arkadaşlık yapan bu şahıs sadece beni es geçmişti, o da bir ihtimal). Demem o ki; insan manyamaya müsait ise internette sadece tavla oynayarak bile manyaması mümkün, 40 yaş üzerinde örneklerine çokça rastlanır.

"Facebook dünya nüfusunun bilgilerini topladı çok tırsıyoruz biz bundan. Topladı da neyi topladı Facebook? İsim, soyad, politik görüş, dini görüş, eğitim durumu... vb. İsim ve soyad haricinde vermeniz gereken bilgiler opsiyonal, istemezseniz yazmazsınız. Hatta isterseniz onlar yerine de rumuz kullanabilirsiniz, benim yaptığım gibi. Facebook'a verdiğinizde, çok düşük olsa da bir ihtimal başınıza dert açabilecek olanlar nedir; siyasi görüş ve mezhep. Bu açıdan, siyasi görüşünü bağıra bağıra sokaklarda ilan eden, her an bir kotik kız üniversite öğrencisinin devrim yapma tehlikesinin bulunduğu bir toplumun fertleri olarak endişe duymamız enteresan. Bu vesileyle dış mihrakların ülke çapında istatistik tutmasından duyulan endişe de yersiz. Yapabilecekleri genel eğitim düzeyi hakkında bilgi sahibi olmak, çoğunluğun dini görüşünü ve dini görüşüyle azınlıkta kalanları saptamak. Tabi ki bu saptamalar internet kullanıcısı olup aynı zamanda Facebook'a üye olanların arasından profiline kendi ile ilgili bu ayrıntıları ekleyenler ve samimi olanlar(din hanesinde "atletik taocu" yazan arkadaşım var benim) ile sınırlı.
Eğer temiz bir insansanız internette bu tip bilgilerinizi yayınlamanız kimsenin eline size ileride iteklenecek bir şey vermez, eğer temiz bir insan değilseniz sakıncalı bilgilerinizi internete verecek kadar aptal da değilsinizdir. Bir seri katilin, profilinde meslek hanesine "serial killer" yazması kadar muhtemeldir bu bilgilerin başınıza iş açması.

"Facebook özel hayatımızı afişe ediyor paniği de akıllara zarar. "Deprem öldürmez bina öldürür" dedik biz sana. Onu anlamadın şimdi de böyle soruyorsun, a salak evladım benim. Lan Facebook seni niye afişe etsin. Sen eğer asker ocağına eşcinselliğini ispatlamak için çektirdiğin fotoğrafları profiline koymuşsan, kendi özel hayatını kendin skertmişsin demektir. Özel hayatını ne kadar sergileyeceğini kendin belirliyorsun. Mesela ben tamamiyle komplekslerinden arınmış bir insanım her türlü abuk subuk fotoğrafımı koyabiliyorum oraya(aşağıdaki linkten git bak alnımda dik duran su şişesiyle resmim var, valla bak). Bir başkasının kız arkadaşının abisi "Ümraniye Sapığı"dır. Tırsar, koymaz kız arkadaşıyla fotoğrafını, gizler özel hayatını.

"Facebook üyelerinin bilgilerini reklam şirketlerine satacağını açıklamış. Facebook üzerinde çalışan kimseler, biraz sosyal olup insanoğlunun nasıl denyo bir yaşam formu olduğunu anlasaydı kesinlikle açıklamazdı, sinsi sinsi yapardı. Reklam şirketi dediğin senin hangi ürünün nesinden hoşlandığını tespit edecek, senin beğenine göre reklam yapacak yeri geldimi ürünler insanların talebine göre dizayn edilecek. Ayriyetten sen zaten bedava vermişsin o bilgileri bütün dünyaya. Söyle ismini, ben gidip bakayım senin bilgilerine nedir ki. Adamların derdi insanların ne istediğini öğrenmek, insanların derdi bu adamlara ne istediğini söylemek. Al lan işte ne güzel bi köprü kurulmuş arada, daha ne istiyorsun.

Bir de geçenlerde "sexbook" haberiyle çalkalanmıştı ortalık. Facebook'da bir kurgu profil ile grup seks davetleri alınmıştı vs. Seks dediğin insanın olduğu her yerde mevcut, bazısı için yaşama amacı, bazısı için önemsiz bir zevk. Hepimiz yeri geliyor, sevişiyoruz. Zamanında bizimkiler sadece seks vadederek Yonja'yı açtı, yurdum bıçkınları yarı çıplak fotoğraflarıyla doluştu, sevişen sevişti kimsenin sesi çıkmadı. Şimdi facebook dünya devi olunca adı "sexbook" oldu.

Bu arada bitirmeden belirteyim Facebook'u filan savunmadım, elalemin milyon dolarlık sitesinin akıbeti çok da skimdeydi. Denyo sevmiyorum ondan yazdım.

Cevval diyor ki:
Komplo teorisi kurma! gerek duyarsam ben senin yerine kurarım.
Satabiliyorsan kimlik bilgilerini reklam şirketlerine sat, para kazan!
Bir Winston Box kap gel!(sigaram bitti lan)

5 ötmük:

Fatma dedi ki...

facebook dediğin nedir ki?
elinin kiri
benim de umrumda değil
helal sana Cevval!!
halkın adamısın vesselam...
seviyoruz seni

Adsız dedi ki...

Lev Cevval,beni ünlü bi yazar sanıp kızlar peşime düştü,çıktım lews.
Valla ben eşimden bööle izin koparttım.Resim,isim yok deyyu..
Beni de ayıplama döverim bak.
Canım sıkılyor oğlum.Evde tek başına kaldım.Adam sabah gidiyo,akşam 5-6 da geliyo.,
Bak bunu yayınlama..Deneme yayını,mesaj gidiyo mu, gitmiyomu??
Bak yine manyadım,senin espriler beni aycuk cozurtturuyo,lew..Gönül yaşımız aynı napem oğlusum :))
Bu kim:Tabii ki nostaljik lews..

D!mple Rock dedi ki...

kafamızı mikip kemirdiler feysbuk şudur, bulşamaın, feysbuk budur bla bla blaa.
aynen katılıorum. site de geç.
salaksan özel resm ve blgilerini paylaşır, ileride gzüne sokcaklarını düşünemezsn.
e, allah kurtarsn kardes o zmn.

feysbuk uma laf yok. ilkokul arklarımı bldum hatta bu aksam yanlarndaydm.

abartıcam hatta iiki varsn feysbuk en büüük sensn fln dcem
dedm gtti
kme neee.

Okyanu∫takί rüzgar ~ dedi ki...

facebook ne ya. actik bi hesap bizde hesapta ama ne sosyaIIeştiğim war ne de asosyaIeştiğim. iki haftada bir uğrarım. niye bu kadar büyütüyorIar aIIahıma bende anIamadım..

saçma saIAk iişi işte özeIIikIE o götten atmasyon teoriIer...

siteme de bekIerim bu arada. güzeI site :)

Adsız dedi ki...

feysbuk tan hesabımı nasıl sileerim